A közelgő, ötvenedik évforduló kapcsán Roger Marie Etchegaray bíboros vall a zsinatról: annak prófétai erejéről, a francia teológusok munkájáról, a különleges résztvevőkről. Az Avvenirében Filippo Rizzi beszélgetett vele.
Roger
Marie Etchegaray – ez az idős francia bíboros, aki arról híres, hogy
majdnem annyit utazott, mint II. János Pál pápa – megfigyelőként vett
részt a II. Vatikáni Zsinaton: „Nem voltam azok között, akik ‘csinálták a
zsinatot’, de részem volt abban a kegyelemben, hogy belülről,
intenzíven élhettem át, a püspökök árnyékában.” Egy életre szóló kaland
volt számára – vallja. Komoly barátságok születtek általa azokkal a
francia teológusokkal, akik tevékenyen részt vettek a zsinati munkában:
Henri de Lubac, Gustave Martelet, Henri Rondet, Marie Dominique Chenu,
Yves Marie Congar.
Így vall a zsinat megnyitásáról: „Ami nagyon
megdöbbentett, az az egyház egyetemes jellege: mély benyomást tett rám,
hogy jelen volt 2500 püspök, és most először körülbelül húsz megfigyelő
is az úgynevezett elszakadt egyházaktól.”
Elmondta a
riporternek, hogy Angelo Roncalli pápává választása nagy örömmel
töltötte el: személyesen ismerte őt még abból az időből, amikor a leendő
pápa Franciaország apostoli nunciusa volt. „A zsinaton mélyen hatott
rám a nyugalma és az, ahogyan a Szentlélekre bízta magát a jövőt
illetően.” Az interjúban Etchegeray felelevenített egy akkori
beszélgetést. Egy újságíró megkérdezte XXIII. Jánost, mit vár a
zsinattól, mire ő azt válaszolta, nem tudja – majd kinyitotta az ablakot
és így szólt: „legalább egy kis friss levegőt.” Egy idős pápa prófétai
ereje tükröződött számára ebben a gesztusban: egy idős emberé, aki
eldöntötte, hogy megfiatalítja, korszerűvé teszi az egyházat.
Filippo
Rizzi a franciák részvételéről kérdezte a bíborost, aki elmondta:
jelentős számban vettek részt a zsinaton, és aktívan, újító erővel
voltak jelen a megbeszéléseken. Voltak köztük laikusok, mint a filozófus
Jean Guitton; első női résztvevőként ott volt Marie Louise Monnet, a
Katolikus Akció megalapítója; a megfigyelők között pedig jelen volt
Roger Schütz és Max Thurian a taizéi közösségből. Sokan szakértőként
kaptak meghívást, közülük többeknek egyfajta rehabilitációt is jelentett
ez, mert a Hittani Kongregáció (akkor még Szent Officium) korábban
cenzúrával sújtotta őket: ilyen volt Congar, de Lubac, Chenu. A
teológusok tanulmányokkal készültek a zsinatra, nagyban segítették a
püspökök munkáját.
A beszélgetés során külön megemlítették dom
Helder Câmara személyét, aki különleges alakja volt a zsinatnak.
Ez a brazil püspök hatalmas erővel pásztorkodott egyházmegyéje felett,
munkatársait a családjának nevezte, munkássága során 290 körlevelet
adott ki. A zsinaton nem szólalt fel, ugyanakkor a színfalak mögött
komoly munkát végzett annak érdekében, hogy a szegények hangja is
eljusson a megbeszélésekre. Nemcsak az egész egyházat, hanem az egész
világot képviselte. Hosszú imavirrasztásai során kérte, hogy a zsinat
gyümölcsöket hozzon az egyház életében.
Fiatal dakari püspökként
jelen volt Marcel Lefebvre is. Részt vett annak a kis csoportnak a
munkájában, akik az ellenzéket képviselték. A francia bíboros ugyanakkor
fontosnak tartja megjegyezni: Lefebvre minden zsinati dokumentumot
aláírt – azokat is, amelyek a liturgiáról és az ökumenéről szólnak –
kettő kivételével, amelyek közül az egyik a vallásszabadságot érintette.
Etchegeray bíboros szerint II. János Pál és XVI. Benedek pápák
fogalmazták meg a legvilágosabban, mit is jelent a zsinat még ma is:
„biztos iránytű a harmadik évezredre”. Talán ma már más távlatok
ígérkeznek, de a zsinat lelkülete ma is egyfajta cél, és egyben
kiindulási pont.
Magyar Kurír
(tzs)